Meseösvény avatás
Megnyitott az Apáczai Kert Meseösvény
Az idei évben a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kara először csatlakozott a Metamorphoses Meseterápiás Egyesület Mesék éjszakája rendezvénysorozatához.
Ebből az alkalomból 2023. június 23-án a Kar iskolakertjében avatták fel az Apáczai Kert Meseösvényt.
Az eseményt Dr. Pongrácz Attila, a kar dékánja nyitotta meg a résztvevők köszöntésével, ahol Luif Ottmár győri bencés atya füveskönyvében olvasható (szerk.: Kőrösi Tamás, Péter Tamás, Győr, 2020) nagyon aktuális gondolatait is megosztotta a rendezvény résztvevőivel: „Felgyorsult az élet irama és mi alkalmazkodunk hozzá. Olyanok lettünk, mint a maratoni futók, akik az út mentén álló alkalmatosságokról futás közben felkapják a frissítőt tartalmazó papírpoharakat, sebbel-lobbal felhajtják a tartalmukat, a poharakat eldobják és uzsgyi, tovább! Nem lehet megállni, hiszen aki nem igyekszik, lemarad, megelőzik. Valaki azt mondta: „A világ olyan templommá lett, amelyben nem tudunk énekelni, hanem ordibálunk. Nem imádkozunk és nem énekelünk a világ templomában, hanem száguldunk és kiáltozunk. Végigfutjuk a pályát, de valahol elvész a futás mélyebb értelme. Kimerülten zuhanunk be a célba, ájuldozunk az erőfeszítéstől, és az tölt el örömmel bennünket, ha megelőztük a másikat.” „Pihenjétek ki magatokat egy kicsit” – mondja Jézus, s ebben a felhívásban az is benne foglaltatik, hogy Vele pihenhetünk, az Ő szavait hallgathatjuk, az Ő tanításán elmélkedhetünk.” - ezekkel a gondolatokkal hívta fel a Kar dékánja a figyelmet a lassulásra, az odafigyelésre, a történetekben való elmerülésre.
Kövecsesné dr. Gősi Viktória az Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar egyetemi docense, az Apáczai Kert Meseösvény megálmodója és létrehozója folytatta köszöntőjével a megnyitót, melyben rávilágított a mesék erejére, az emberi életben betöltött fontos és örökkévaló szerepére. Kiemelte, hogy az egyetemen megvalósuló pedagógusképzésben fontosnak tartják a mesékkel való foglalkozást, miközben Boldizsár Ildikó szavait idézte: „a mesék olyan létfontosságú tapasztalatokhoz juttatják a gyerekeket, fiatalokat, amelyek megkönnyítik a külső és belső világban való eligazodásukat”
Docens asszony elköteleződése a mesék iránt kihat a kar jelenlegi és volt hallgatóira is, hiszen a meseösvényt a tanárnő, tanítványaival karöltve, féléves projekt keretein belül valósította meg. A mesék kiválasztásától, a dobozok dekorálásán és a feladatok megálmodásán át egészen a kert rendezéséig, és a mesedobozok kihelyezésééig összetartó és kreatív alkotómunka zajlott. Utóbbi két feladatban az Apáczai Kert alapítója dr. habil. Halbritter András egyetemi docens is segítségükre volt.
A koraesti rendezvény Kóbor Krisztina egyetemi adjunktus és Csillag Attila mesteroktató, terepkoordinátor által szervezett tábor nyitóeseménye is volt egyben. A táborban résztvevő gyermekek csapatokban ismerkedtek meg a mesékkel, majd a mesehallgatás után sok-sok játékkal színezve fedezték fel a meseösvényt. Az ügyességi feladatokon halásztak orsót, egyensúlyoztak zsemlét péklapáton, valamint a kertben található növények után nyomoztak. Készítettek többek között különböző babokból mandalát, növénylenyomatokkal díszített kendőt, és a művészeti tanszék kollégái, Paed. Dr. Borbély Károly, Balogh István, és dr. habil. Szunyogh László vezetésével részt vehettek a gyerekek egy fantasztikus alkotómunkában is.
Az Apáczai Kertben elhelyezett ösvény bejárása során öt mese világába kalandozhatunk el, melyek mindegyike kapcsolódik a kert élővilágához és a természethez. A magyar népmeséktől elindulva egészen a Grimm testvérek történetén át viszi a látogatókat az út. Olyan mesékkel találkozhatunk, mint a: A szegény ember szőlője, A csudamadár, A kőkenyér, Az égig érő paszuly és a Holle anyó.
„A mesét hallgató gyerekben kialakuló belső képeknek hatalmas jelentőségük van, mivel ez az érzelmi tudás, a mesékben kódolt információk, szimbólumok elraktározódnak a jobb agyféltekében, és később is hozzáférhetővé válnak, mint a legmélyebb életbölcsességek.”
Kádár Annamária
Horváth Dóra
Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóság
képzési referens