XXVIII. Apáczai tudományos konferencia

SZE_AK_címer_HU_keret nélkül.jpg

 

XXVIII. Apáczai Tudományos Konferencia

A tanulási környezet hatása az oktatás minőségére

 

Győr, 2024.11. 14.  10:00-20:00 óra

Széchenyi István Egyetem 

Apáczai Csere János 

Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar

Győr, Liszt Ferenc u. 42.

 

 „… aki jó kalauzokat választ, az nem egykönnyen térhet le a helyes útról,
csak állhatatos elhatározással kövesse őket”

Apáczai Csere János

 

A XXVIII.  Apáczai-napok Tudományos Konferencia keretében a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként 2024. november 14-én várjuk azokat a felsőoktatási, vállalati és intézményi szakembereket, kutatókat, akik a neveléstudomány, tanító- és tanárképzés, gyógypedagógia, szociológia és szociális tanulmányok, a nyelvtudomány és kommunikáció, a bölcsészettudomány, az andragógia, a közművelődés, illetve a humánerőforrás-fejlesztés és tanácsadás, valamint a természettudomány és STEM területén tevékenykednek. 

A pedagógiai, humán- és társadalomtudományi területen oktatva és kutatva folyamatosan monitorozni szükséges, hogy megfelelő tanulási környezetek állnak-e rendelkezésre a hallgatók számára. Ez a kérdés felmerül a vállalati képzések kapcsán is, hiszen a munkavállalók fejlesztése során is kiemelt figyelmet szükséges fordítani erre a szempontra. A tanulási környezetnek olyan támogató környezetnek kell lennie, amelyben minden feltétel adott ahhoz, hogy az emberek a lehető legjobban fejlődjenek.

A tanulási környezet fogalma holisztikusan értelmezhető hiszen kulturális, szociális és személyes jelentéssel felruházott tényezőként tekinthetünk rá, amely a közösségek tanulásához kötődik, valamint fizikai, szociális, társas, lokális, technológiai és pedagógiai dimenziókkal is rendelkezik. A tanulási környezet nem ér véget az osztályterem / tréningterem ajtajánál, nem marad az iskola, a vállalat, vagy az online tér „falain” belül, hiszen a környezeti tényezőket egyfajta szinergiaként kell kezelni, azaz egymást támogatva tudják a fejlesztő hatásukat kifejteni. A külső környezeti elemek magukban hordozzák a tér és elemei mindazon kulturális, szociális és személyes jelentését is, amelyek ezáltal formálják a tanulási tapasztalatokat. A tanulási környezet fizikai sajátosságai mögött pedagógiai és andragógiai célok, értékek rejlenek, amelyek tanúskodhatnak az aktív tanulásról, a tanulói szükségletek megteremtéséről vagy akár a kreativitás ösztönzéséről, de a pedagógusok, képzők munkájának támogatásáról is.

A plenáris előadások témáját a szűkebb környezetünk – a folyamatosan fejlődő egyetemi infrastruktúra, ezen belül az Apáczai-kar főépületének az energetikai felújítása is ihlette, hiszen egy fenntarthatóbb és esztétikusabb környezetben folyhat a Győrben 246 éve megkezdett humánfejlesztési tevékenység. A közel két és fél évszázados győri tanító- és humán képzés annak köszönheti jelenkorban is a megmaradását, hogy a kipróbált értékek továbbörökítése és a múlt hagyományainak megőrzése mellett, a gyorsan és folyamatosan változó világunkban kiváló példaként szolgál a humán- és társadalomtudományok, valamint a pedagógia eszköztárának, tanulási környezetének megújításában és jövőképének formálásában.

Program- és Absztraktfüzet feltöltése 2024. október végén várható

A konferencia helyszíne:

Plenáris ülés: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar főépület, Dr. Barsi Ernő terme (Győr, Liszt F. u. 42. II. emelet),
Szekcióülések: Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar főépület tantermei (Győr, Liszt Ferenc u. 42.).

A konferencia Tudományos bizottságának tagjai:

  • Dr. Pongrácz Attila, dékán, egyetemi docens
  • Prof. Dr. Ablonczyné Mihályka Lívia, egyetemi tanár
  • Petzné dr. Tóth Szilvia, egyetemi docens (konferencia elnöke)
  • Dr. Benyák Anikó, egyetemi docens
  • Dr. Szőke Júlia, egyetemi docens
  • Dr. habil. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens
  • Kövecsesné dr. habil Gősi Viktória, egyetemi docens
  • Prof. Dr. Molnár György, egyetemi tanár (SZE AK és OE)
  • Prof. Dr. Nemeskéri Zsolt, egyetemi tanár (PTE KPVK)
  • Dr. habil. Zádori Iván, egyetemi docens (PTE KPVK
  • Dőryné Dr. Zábrádi Orsolya, egyetemi adjunktus
  • Dr. Gróz Andrea, egyetemi docens
  • Dr. habil. Horváth Nóra, egyetemi docens
  • Dr. Makkos Anikó, egyetemi docens
  • Dr. Simonik Péter, egyetemi docens
  • Dr. Varga Balázs, egyetemi docens
  • Dr. Vehrer Adél, egyetemi docens
  • Imréné Dr. Takács Tünde Mária (HUN-REN)

Szervezőbizottság:

  • Hamuthné Mesterházy Anita, Dékáni Hivatal titkárságvezető
  • Paed. Dr. Borbély Károly mesteroktató, arculat-design
  • Szatmári Beatrix, szervező titkár
  • Zsolnay Janka, mesteroktató
  • Nemes Zsolt, informatika-technika

A konferencia honlapja: https://ak.sze.hu/apaczai-konferencia

Regisztráció határideje: 2024. október 13. Regisztrációs link

Információ kérhető az alábbi elérhetőségeken:

Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar
Apáczai-napok SzervezőbizottságaGyőr, 9022 Liszt Ferenc utca 42.
Szatmári Beatrix, szervező titkár
e-mail:
Telefon: +36 96 516 732

Program feltöltés alatt

A konferencia végleges programjáról, a gyakorlati tudnivalókról elektronikus körlevélben tájékoztatjuk a regisztrált résztvevőket, illetve a konferencia honlapján frissítjük az információkat.

Fontosabb határidők:

Az online regisztráció határideje: 2024. október 13.

A szekcióelőadás befogadása esetén a regisztrációs díj befizetésének határideje: 2024. október 27.

A kéziratok benyújtásának határideje: 2024. november 30.

Jelentkezéssel kapcsolatos információk:

A konferenciára szekcióelőadással lehet jelentkezni, amelynek időtartama 10 perc, ezt 5 perc vita követi. A szekciókba várunk oktatókat, kutatókat és PhD-hallgatókat a társintézményekből és a határon túli egyetemekről, kutatóintézetekből. A konferenciára tudományos tárgyú és módszertanú, önálló, új kutatási eredményeket tartalmazó előadásokat lehet benyújtani.

Az előadás befogadásának feltétele az alábbi követelményeknek megfelelő absztrakt beküldése:

  • minimum 500, maximum 800 leütés (karakter)
  • személytelen stílus
  • tanulmány célja, kérdésfelvetései, hipotézisei
  • az alkalmazott módszertan rövid ismertetése
  • a legfontosabb eredmények bemutatása
  • 5 db kulcsszó

A konferencia végleges szekciói a beérkezett absztraktok alapján lesznek kialakítva a szekcióvezetők ajánlásai alapján. A befogadásról vagy elutasításról minden jelentkezőt értesítünk a regisztráció során megadott e-mail címen.

Regisztrációs díj:

A konferencia regisztrációs díja 19.000 Ft. A regisztrációs díj magában foglalja az ebédet, a kávét és a frissítőket, a konferencia kiadványait, valamint a konferenciakötetben való megjelenés lehetőségét (ISBN számmal ellátott, lektorált, elektronikus tanulmánykötet).

Regisztrációs díjat nem fizetnek:

         SZE Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán-és Társadalomtudományi Kar (AK) oktatói

         SZE oktatója, ha AK oktatóival társszerző

         SZE doktorandusza, ha AK oktatóival társszerző

         AK hallgató, ha AK oktatóval társszerző és / vagy 2024 őszén TDK résztvevő

A regisztrációs díj befizetésének határideje: 2024. október 27.

A regisztrációs díj befizetésével kapcsolatos részletes információk egy későbbi levélben lesznek megküldve.

A számlaigényt az elektronikus jelentkezési lapon a megfelelő helyen kérjük jelezni.

A konferencia szekciói az alábbi tudományterületek alapján lesznek kialakítva:

Bölcsészettudományi és Humánerőforrás-fejlesztési Tanszék

  1. Emberierőforrás-fejlesztés és tanácsadás
  2. Bölcsészettudomány, filozófia
  3. Kultúraközvetítés 

Gyógypedagógia Tanszék

  1. Gyógypedagógia, logopédia

Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék

  1. Kommunikáció, nyelvtudomány
  2. Nemzetközi tanulmányok

Szociális Tanulmányok és Szociológia Tanszék

  1. Szociológia, szociális tanulmányok

Neveléstudományi és Pszichológia Tanszék

  1. Pedagógia, neveléstudomány

 Szakmódszertani Tanszék

  1. Szakképzés - Matematika és természettudományok módszertana                       
                                

A kéziratok megjelentetésével kapcsolatos információk:

A befogadott tanulmányok az Apáczai Csere János Kar által kiadott, lektorált, ISBN számmal ellátott elektronikus konferenciakötetben fognak megjelenni. 

Befogadási feltételek:

A benyújtott kéziratokat a lektori vélemények alapján a) vagy a megírt formában jelentetjük meg, b) vagy átírásra (kiegészítésre, rövidítésre, átstrukturálásra stb.) visszaküldjük, c) vagy elutasítjuk.

A tanulmány befogadásának feltételei:

  • a tanulmány a konferencián elhangzott témában, az előzetes absztraktban is jelzett tartalomról szól;
  • empirikus (esetleg elméleti) tanulmány;
  • a tanulmány a „bevezetés, szakirodalmi áttekintés, módszertan, eredmények, következtetések” felépítésben jelenik meg;
  • a tanulmány címe tükrözi annak tartalmát;
  • a témát elhelyezi a nemzetközi és a magyar szakirodalomban;
  • szerepel kutatási kérdés, és a tanulmány azt válaszolja meg;
  • világosan le van írva a kutatás módszertana (pl. résztvevők vagy szövegek, elemzés módszere, mérőeszközök);
  • összefoglalja a főbb eredményeket (a kutatási kérdések tükrében, illetve a korábbi szakirodalommal összevetve);
  • utal a kutatás eredményeinek alkalmazhatóságára, hasznára;
  • formailag megfelel a szerkesztési útmutatónak.

Amennyiben a beküldött kézirat nem felel meg a fenti feltételeknek, elutasításra kerül. 

A kéziratok benyújtásának határideje: 2024. november 30.

Formai követelmények:

A kézirat minimum terjedelme: 20 000 karakter

A kézirat maximális terjedelme: 30 000 karakter

A kézirat külső formája

Minden oldalon 25 mm margó 

A cím és alá új sorban, középre szedve következik a szerző neve, munkahelye, székhelye 14-es betűmérettel, félkövér betűvel szedve:

Cím cím

Kutató Béla, Munkahely Egyetem, Város

A törzsszöveget 12-es Times New Roman CE betűtípussal, szimpla sorközzel kell írni.

fejezetcím: számozott, 12-es Times New Roman CE betűtípus, félkövér betű, pl.:

  1. Fejezet

1.1. Alfejezet

Kérjük, hogy kiemelésnél félkövér betűt alkalmazzanak.

Képeket, ábrákat, grafikonokat a dokumentumba beillesztve és külön fájlként is kérjük csatolni TIF vagy JPG formátumban. 

Táblázatok, ábrák, képek, diagramok feliratait azok alatt, középre rendezve helyezzük el 10-es betűméretben, álló betűvel, pl.: 

1.sz. ábra: Térkép a szakképzési centrumok megyénkénti megoszlásáról
Forrás: 

A bibliográfia

A szövegbeli hivatkozás a következő: (Kövecses 2010) vagy (Kövecses 2005: 43), több szerzős hivatkozás és/vagy több hivatkozás esetén: (Quinn−Holland 1987: 4; Padilla et al. 2007). A mondat végére kerülő szövegbeli hivatkozás esetén a mondatzáró írásjel a hivatkozás után áll.

A tételeket a tanulmány végén lévő bibliográfia oldja fel, melynek elnevezésére az Irodalom szót használjuk.

Ezek felépítése a következő: név, évszám, cím, hely, kiadó. Az oldalszámokat és több szerző esetén a szerzőket kérjük szóköz nélkül, nagy kötőjellel (–) elválasztani. 

A tételek sorrendjét az ábécé, egy néven belül a megjelenési sorrend határozza meg, elöl állnak a frissebb tételek. A második sort 1 cm-rel behúzzuk, a sorok között szimpla a térköz. 

  • könyv:

Juhász J.–Szőke I.–O. Nagy G.–Kovalovszky M. (szerk.) 1985. Magyar Értelmező Kéziszótár. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Kövecses Z. 2005. A metaforaGyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. Budapest: Typotex.

Kripke, S. A. 1980. Naming and Necessity. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Lakoff, G.−Kövecses, Z. 1987. The cognitive model of anger inherent in American English. In: Holland, D.−Quinn, N. (eds.): Cultural Models in Language and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 195–221. 

  • könyvfejezet:

Katona I. 1998. Líra. In: Voigt V. (szerk.): A magyar folklór. Budapest: Osiris Kiadó, 356−399.

Lakoff, G. 1993. The contemporary theory of metaphor. In: Ortony, A. (ed.): Metaphor and Thought (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 202–251. 

  • folyóirat:

Langacker, R. W. 1993. Reference-point constructions. Cognitive Linguistics 4(1): 1–38.

Tolcsvai Nagy G. 1999. Térjelölés a magyar nyelvben. Magyar Nyelv 95: 154–165. 

  • internetes dokumentum:

Ha a hivatkozott mű megjelent nyomtatásban, akkor a fentiek szerint kérjük hivatkozni.

Egyéb esetekben szerző, mű, bennfoglaló mű, link, letöltés ideje: 

Szigetvári P. 2012. A kirelejzumát. Nyelv és Tudomány. http://www.nyest.hu/hirek/a-kirelejzumat (letöltve: 2015.05.15.) 

  • levéltári, kézirattári forráskiadványok:

Árpádkori új okmánytár I–XII. Közzé teszi Wenzel Gusztáv. Pest–Bp. 1860–1874. (a továbbiakban: ÁÚO), IV. 40.

Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (a továbbiakban: MNL OL), P 21 Családok, személyek, testületek és egyesületek iratai, Családi fondok, levéltárak, A Barkóczy család iratai, A család által rendezett iratok (a továbbiakban: P 21), Nr. 184.

Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (a továbbiakban: MNL OL), O 56 Bírósági levéltárak, Kúriai levéltár, Királyi Kúria, Személyzeti, ügyviteli vegyes iratok 17241861. (a továbbiakban: O 56), 1/a cs.

külföldi levéltári jelzetek esetében például: Österreichisches Staatsarchiv, Allgemeines Verwaltungsarchiv, Finanz- und Hofkammerarchiv, (a továbbiakban: ÖStA FHKA) - a rövidítések között nincs vessző.

DL és DF számokat (ha négynél több számból állnak, hármasával kérjük tagolni, s minden esetben pontot kell tenni a végére. Például: DL 4356., DL 56 789., DF 234 567. DL és DF-re történő hivatkozás esetén szükségtelen megadni az eredeti levéltári fondot és az azon belüli jelzetet („régi jelzet”).

Oldalszámok után minden esetben kérünk pontot tenni, ha felsorolásban szerepel, akkor is. Például: Cat. font. I. 207., 591., II. 1148., III. 2634.

 

 

 

Események