Női portrék egy digitális világban - Kövecsesné dr. Gősi Viktória főigazgató

interjú.png

„Akkor tudok hiteles maradni a tanítványaim előtt, ha folyamatosan dolgozom kicsikkel is”- interjú

Sorozatunk mai részében Kövecsesné dr. Gősi Viktóriával, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar egyetemi docensével, a Széchenyi István Egyetem Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóság főigazgatójával beszélgettünk az erdőpedagógiáról, a digitális és offline eszközök egyensúlyáról.

Kedves Viki, igazán megtisztelő, hogy már egy ideje ismerjük egymást. Mesélnél magadról az Olvasóknak?

Gyermekként sokszor játszottam „tanítónéniset”, amiről valószínűleg az öcsém is tudna mesélni, bár ő rendszerint felpattant és elszaladt autózni. Már ekkor vonzott ez a csodás hivatás. A csornai Hunyadi János Óvónői Szakközépiskolában szereztem óvónő végzettséget, majd a győri Apáczai Csere János Főiskolán végeztem tanítóként. Kiváló tanárokkal találkoztam már az óvóképzőben is. L. Stipkovits Erika tanította a pedagógiát, pszichológiát, nagy öröm számomra, és megtiszteltetés, hogy Erikával a mai napig együtt dolgozhatok.

A főiskolás tanulmányaim során Kovátsné dr. Németh Mária tanárnőtől tanultam az Erdőpedagógiáról, ezért is volt számomra egy fantasztikus lehetőség, hogy  oktatásszervezőként, erdei iskolai programvezetőként kezdhettem el dolgozni az Apáczai Karon és az akkor induló Ravazdi Erdei Iskolában. AZ ERDŐPEDAGÓGIA PROJEKTHEZ A TEREPET, HELYSZÍNT A KISALFÖLDI ERDŐGAZDASÁG  ZRT. BIZTOSÍTOTTA, A SZAKMAI PROGRAM GAZDÁJA PEDIG AZ AKKORI PEDAGÓGIA TANSZÉK VOLT. AZ ERDEI ISKOLÁBAN MEGSZERZETT GYAKORLATI TAPASZTALATOK A PROJEKTOKTATÁS, A KOOPERATÍV TANULÁS, A MÚZEUMPEDAGÓGIA ÉS AZ ÉRZÉKSZERVI TAPASZTALATSZERZÉSEN ALAPULÓ KUTATÁS ALAPÚ TANULÁS TERÉN MEGHATÁROZÓAK VOLTAK SZÁMOMRA A TOVÁBBI ÉVEKBEN IS. Doktori disszertációmat is ebben a témában  – A környezeti nevelés változatai az általános iskolában – Az Erdőpedagógia Projekt hatékonyságának vizsgálata –  védtem meg. Nagyon fontosnak tartom az önképzést, a saját tanári, tanítói munkám gazdagítását, amit én is továbbadhatok a leendő tanítóknak. Dr. Boldizsár Ildikónál bepillanthattam a mesék csodás világába egy olyan oldalról, ami új lendületet, további kreatív ötleteket adott számomra. ALKOTÓ-FEJLESZTŐ METAMORPHOSES MESETERAPEUTAKÉNT IGYEKSZEM TANÍTVÁNYAIM ÉRZELMI INTELLIGENCIÁJÁT FEJLESZTENI A MESÉK SEGÍTSÉGÉVEL, és megmutatni, hogyan tudják a meséket komplex módon használni a gyerekeknél. 

FB_IMG_1657119534373-1.jpg

Miközben élen jársz a digitális eszközök használatában, nagy hangsúlyt fektetsz az érzelmi nevelésre is. Hogyan találkozhat ez a 2 dolog akár egy projekten belül? 

A DIGITÁLIS ALKALMAZÁSOK ESZKÖZKÉNT SEGÍTHETIK A MUNKÁNKAT, A TANÍTÁSI-TANULÁSI FOLYAMAT EGÉSZÉBEN A HELYES EGYENSÚLYT MEGTARTVA ILLESZTHETJÜK BE AZOKAT. Jelenleg a pedagógus hallgatóimmal és néhány kedves kollégámmal egy olyan projektet valósítunk meg az Apáczai Iskolakertben, mely a mesék világához kapcsolódik. 5 magyar népmeséhez kapcsolódóan készítünk meseládákat, melyekhez foglalkozásokat, játékokat tervezünk a gyerekeknek. A KURZUSAIMRA JÁRÓ TANÍTÓ SZAKOS HALLGATÓKBÓL SZERVEZŐDÖTT A PROJEKTCSOPORT, AKIK A TANÍTÁSI ÓRÁKON RÉSZT VETTEK MÁR ALKOTÓ-FEJLESZTŐ MESETERÁPIÁS FOGLALKOZÁSOKON, ILLETVE NÉHÁNY KEDVES KOLLÉGÁMBÓL. Az önszerveződő közösség kéthetente találkozott és dolgozott a projekttel, továbbá egy erre a célra létrehozott padlet felületen (www.padlet.com) online is folytattuk a munkát. Mivel a fiatalok más- más évfolyamról jelentkeztek a kurzusokon kívüli alkotó folyamatra, így ez a felület megkönnyítette a munkánkat, mindenki számára láthatóvá váltak a csoportos ötletelések, a foglalkozásokhoz kapcsolódó tevékenységek, játékok. Ebben a munkában a mesékhez kapcsolódó tervezés, ötletelés, az alkotás, a művészeti tevékenység áll a középpontban, az online felület csupán egy praktikus eszköz a szervezés, tervezés összehangolásában. A projektek fontos része a projektproduktum bemutatása, nagyközönség elé tárása, melyre június 23-án kerül sor a Mesék Éjszakája alkalmából, amit már nagy izgalommal várunk. Az egyetemre érkező táborozó gyerekek számára tervezünk egy játékos délutánt a meseösvény dobozaihoz kapcsolódóan.

Pályád során már legalább 30 tárgyat oktattál az egyetemen, melyik állt azonban legközelebb hozzád?

Azokat a tárgyakat szeretem leginkább, amihez konkrét gyakorlati tapasztalataim vannak gyerekekkel. A MUNKÁM MELLETT IGYEKSZEM IDŐT SZAKÍTANI ARRA, HOGY AZ ÓVODÁS KOROSZTÁLYTÓL AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁSOKIG TALÁLKOZZAM A GYEREKEKKEL KÖRNYEZETI NEVELÉSSEL KAPCSOLATOS, VAGY ALKOTÓ-FEJLESZTŐ MESEFOGLALKOZÁSOKON. Úgy gondolom, hogy akkor tudok hiteles maradni a tanítványaim előtt, ha folyamatosan dolgozom kicsikkel is. A tantárgyak közül a kooperatív tanulás, projektoktatás, környezeti és fenntarthatóságra nevelés, a kisiskoláskori tanítás-tanulás elmélete és gyakorlata tárgyakat emelném ki. Ami az utóbbi években került hozzám és a szívemhez közel áll, az a Léleknek idő kell tantárgy. 

20220330171557.jpg

Mennyire sikerül az Erdőpedagógiát akár már a hallgatói körökben is népszerűsíteni és még több pedagógust bevonzani?

A győri képzésben lehetőségük van a pedagógusjelölteknek egy úgynevezett fenntarthatóságpedagógia modult is teljesíteni. Ennek tantárgyai között szerepel az Erdőpedagógia Projekthét is Ravazdon az Erdei Iskolában dr. Lampert Bálint kollégám vezetésével, és az Iskolakert dr. Halbritter Andrással.  NÉPSZERŰEK EZEK A TÁRGYAK A HALLGATÓKNÁL, ÉS AMI SZÁMUNKRA NAGYON NAGY ÖRÖM, HOGY TOVÁBBVISZIK EZT A GYAKORLATOT A KÉSŐBBI MUNKAHELYÜKRE IS ÉS A KÖRNYEZETI ÉS FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉST NAGY LELKESEDÉSSEL ÉS KREATIVITÁSSAL VALÓSÍTJÁK MEG. Nagy büszkeséggel tölt el, hogy tanítványaim közül Szabó Krisztián kollégám, aki projektmunkájával az Országos Tudományos Diákköri Konferencián 2015-ben és 2017-ben egy II. és egy III. helyezést szerzett a témavezetésemmel  a győri Kodály Zoltán Általános Iskolában valósítja meg Álomerdő Komplex művészeti-környezeti nevelési projektjeit, melyet könyvek formájában is publikált. Szintén kimagasló teljesítményt ért el Kiss Boglárka, aki OTDK konferencia előadóként Új Nemzeti Kiválóság Programban is bemutatta kutatómunkáját, és vezetett már harmad éves korában Erdőpedagógia Szakkört kisiskolásoknak. 

Két kiváló tanítványom, most már kolléganőim a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencián 2023 tavaszán a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai szekcióban kiváló dolgozatokat mutattak be. Horváth Dóra: Fenntarthatóságra nevelés a pedagógiai gyakorlatban címmel tartott szép előadást, Németh Krisztina pedig első helyezést ért el a Helyidentitás fejlesztése meseprojekttel című dolgozatával. Nagy öröm számomra, és büszkeséggel tölt el, hogy támogathatom, segíthetem a fiatal, lelkes pedagógusokat, és hiszem, hogy ez az elkötelezett, szorgalmas és igényes munka a pálya elismertségének fokozásában is segíteni fog. 

Itt a nyári szünet a nyakunkon, tudnál mondani néhány tippet a szülőknek, melyekkel a szabadban le tudják kötni a digitális világban élő gyermekeik figyelmét? 

A nyári szünet mindenki számára a feltöltődés, a nyári élmények, de mindezek mellett egy kicsit a lelassulás időszaka is. A NYÁR NAGYON JÓ ALKALOM ARRA, HOGY SOK IDŐT TÖLTSÜNK A SZABADBAN, KIRÁNDULJUNK, RÁCSODÁLKOZZUNK A VILÁGRA ÉS MEGÁLLÍTSUK EGY KICSIT AZ IDŐT A TERMÉSZETBEN. A lányom kisebb korában is nagyon szeretett nyáron olvasni, rajzolni, barkácsolni, a fiaimnál az élményfüzet vált be. A legkisebb gyermekünkkel is elkezdtük, minden nyári eseményről rajzol egy képet, van, hogy néhány mondatot is ír hozzá, amikor kedve van. Ez akkor is nagyon jó, amikor a nagyszülőknél nyaralnak a gyerekek és hazatérve rajzos beszámolót tartanak az élményekről. A nyaralásokról is szoktunk egy fényképes kis összefoglalót készíteni egy albumba, amit aztán később is megnézegetünk, és előcsalogatjuk ezáltal is az élményeket. A nyár a szabadban történő sütés-főzés kedvelt időszaka is, amit szülő a gyermekével együttes élményként közösen tud megvalósítani. A MINŐSÉGI IDŐ, A KÖZÖS KALANDOK, EGY HORGÁSZÁS EGY BICIKLIZÉS, EGY NEM NAPTÁRHOZ, IDŐBEOSZTÁSHOZ KÖTÖTT SPONTÁN PROGRAM IS NAGY FELTÖLTŐDÉS.  Nagyon jó időtöltés lehet az országszerte megtalálható meseút tanösvények meglátogatása. 

Nagyon izgalmas a gyerekek számára a Madárbarát Kert program, amit a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület honlapján lehet megnézni, családként is tudunk csatlakozni. A program során az odúk telepítésével meg tudjuk figyelni a madarak költési időszakát, az etetést, majd az éves madárvédelmi teendők is nagyon érdeklik a gyerekeket tapasztalataim szerint.  

forrás: https://moderniskola.hu/2023/06/akkor-tudok-hiteles-maradni-a-tanitvanyaim-elott-ha-folyamatosan-dolgozom-kicsikkel-is-interju/ 

 

Események

Belvedere Weeks a Apátúr Sörházban 2024. május 5. 11:00 - 2024. május 19. 12:00
Belvedere Weeks a Sieger Sport & Gastro Bar-ban 2024. május 5. 11:00 - 2024. május 19. 12:00
Apátúr Sörház főzdelátogatás 2024. május 22. 18:00 - 19:00
Apátúr x Kreinbacher Májusi pezsgőeső 2024. május 31. 18:00 - 19:00