Győri természeti kincskereső kiállítás Győr természeti értékeiről
A Reflex Környezetvédő Egyesület 2020 nyarán indított médiakampányt a megyei napilappal és az Oxygen Médiával közösen, mely során a városban lakó, tanuló és dolgozó lakosságot az őket körülvevő környezeti kincsek felfedezésére bíztatta. A kampányt a közösségi oldalaikon is erősítették, így felhívásukra több tucat helyi természeti kincsre érkezett jelölés. A javasolt természeti értékek közül harmincat a Kisalföld K2 mellékletének segítségével mutatták be, több héten keresztül megjelenő cikksorozatban.
A 30 természeti kincsből kiválasztottak 21-et, melyeket 60 x 160 cm-es molinókon feldolgozva, gyorsan felállítható kiállítás formájában mutatnak be győri oktatási intézményekben, egy-egy rendhagyó tárlatvezetéssel, előadással összekötve.
A 30 természeti kincs egyike az Apáczai Kar udvara és iskolakertje. A Kar fenntarthatóságra nevelési tevékenységeihez kapcsolódóan az Egyetem Barsi Ernő Szakkollégiumával közös szervezésben nyílik meg a kiállítás a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán 2022.03. 23-án, 10:30-kor a 2. emeleti folyosón. A kiállítás két hétig várja a látogatókat.
Győr természeti értékeit bemutató 21 db tablót csodálhatják meg a látogatók, többek között a keddi önkormányzati közgyűlésen védetté nyilvánított Püspökerdőt és a szentiváni tölgyest is. A kiállítást azzal a céllal hozták létre, hogy felhívják a győriek figyelmét a városban rejlő természeti kincsekre, úgy, hogy az itt élőket is bevonják azok keresésébe a Kisalföld napilap kampányában. Az eredmények meglepőek voltak a szervezőkek is, a győriek ismert és szinte ismeretlen értékeket is előterjesztettek, köztük az Apáczai Kar udvarát és iskolakertjét, illetve dr. Lampert Bálint oktatónk részvételével helyreállított és oktatóhellyé fejlesztett szitásdombi Füvészkertet is.
Horváth Ferenc, a Reflex elnöke, Lajtmann Csaba, a Reflex programvezetője és dr. Halbritter András az Apáczai Kar tanszékvezető egyetemi docense, a Basi Ernő Szakkollégium szakosztályvezetője nyitották meg a kiállítást. Külön jelentősége a témának, hogy a pedagógushallgatók figyelmét felhívja a közvetlen települési környezet értékeire, azok tudatos oktatási használatára, a helyi identitás építése és a környezettudatosság érdekében. A helyalapú oktatás (place based learning) alapelve szerint ugyanis azt fogjuk inkább megvédeni, amit közvetlen tapasztalatok útján ismerünk és amihez érzelmileg kötődünk. Mindez összecseng dr. Barsi Ernő munkásságával, aki ezt elsősorban a kulttúrtörténeti-néprajzi értékekre értette, de azt is meg kell jegyezni, hogy természetszerető, a természetet ismerő ember volt, aki a népi kultúra természetszeretét nemcsak ismerte, kutatta, hanem élte is.
A kiállításmegnyitón résztvevő oktatók és hallgatók is nagy érdeklődéssel szemlélték a plakátokon, mely természeti kincseket ismernek és melyeket kell még a természetben felfedezni! Gyógypedagógus hallgatók ezután a helyi értékek védelméről szóló fenntarthatóságra nevelési szerepjátékon vettek részt.
A kiállításról bővebben: