XXVIII. Apáczai tudományos konferencia
XXVIII. Apáczai Tudományos Konferencia
A tanulási környezet hatása az oktatás minőségére
Győr, 2024.11. 14. 10:00-20:00 óra
Széchenyi István Egyetem
Apáczai Csere János
Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar
Győr, Liszt Ferenc u. 42.
„… aki jó kalauzokat választ, az nem egykönnyen térhet le a helyes útról,
csak állhatatos elhatározással kövesse őket”
Apáczai Csere János
A XXVIII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia keretében a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként 2024. november 14-én várjuk azokat a felsőoktatási, vállalati és intézményi szakembereket, kutatókat, akik a neveléstudomány, tanító- és tanárképzés, gyógypedagógia, szociológia és szociális tanulmányok, a nyelvtudomány és kommunikáció, a bölcsészettudomány, az andragógia, a közművelődés, illetve a humánerőforrás-fejlesztés és tanácsadás, valamint a természettudomány és STEM területén tevékenykednek.
A pedagógiai, humán- és társadalomtudományi területen oktatva és kutatva folyamatosan monitorozni szükséges, hogy megfelelő tanulási környezetek állnak-e rendelkezésre a hallgatók számára. Ez a kérdés felmerül a vállalati képzések kapcsán is, hiszen a munkavállalók fejlesztése során is kiemelt figyelmet szükséges fordítani erre a szempontra. A tanulási környezetnek olyan támogató környezetnek kell lennie, amelyben minden feltétel adott ahhoz, hogy az emberek a lehető legjobban fejlődjenek.
A tanulási környezet fogalma holisztikusan értelmezhető hiszen kulturális, szociális és személyes jelentéssel felruházott tényezőként tekinthetünk rá, amely a közösségek tanulásához kötődik, valamint fizikai, szociális, társas, lokális, technológiai és pedagógiai dimenziókkal is rendelkezik. A tanulási környezet nem ér véget az osztályterem / tréningterem ajtajánál, nem marad az iskola, a vállalat, vagy az online tér „falain” belül, hiszen a környezeti tényezőket egyfajta szinergiaként kell kezelni, azaz egymást támogatva tudják a fejlesztő hatásukat kifejteni. A külső környezeti elemek magukban hordozzák a tér és elemei mindazon kulturális, szociális és személyes jelentését is, amelyek ezáltal formálják a tanulási tapasztalatokat. A tanulási környezet fizikai sajátosságai mögött pedagógiai és andragógiai célok, értékek rejlenek, amelyek tanúskodhatnak az aktív tanulásról, a tanulói szükségletek megteremtéséről vagy akár a kreativitás ösztönzéséről, de a pedagógusok, képzők munkájának támogatásáról is.
A plenáris előadások témáját a szűkebb környezetünk – a folyamatosan fejlődő egyetemi infrastruktúra, ezen belül az Apáczai-kar főépületének az energetikai felújítása is ihlette, hiszen egy fenntarthatóbb és esztétikusabb környezetben folyhat a Győrben 246 éve megkezdett humánfejlesztési tevékenység. A közel két és fél évszázados győri tanító- és humán képzés annak köszönheti jelenkorban is a megmaradását, hogy a kipróbált értékek továbbörökítése és a múlt hagyományainak megőrzése mellett, a gyorsan és folyamatosan változó világunkban kiváló példaként szolgál a humán- és társadalomtudományok, valamint a pedagógia eszköztárának, tanulási környezetének megújításában és jövőképének formálásában.
Program- és Absztraktfüzet feltöltése 2024. november elején várható
Az Apáczai Tudományos Konferencia keretében kerül megrendezésre a Kihívások és válaszok a tanulás segítésében című konferencia.
Társszervezők, együttműködő partnerek:
A konferencia helyszíne:
Plenáris ülés: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar főépület, Dr. Barsi Ernő terme (Győr, Liszt F. u. 42. II. emelet),
Szekcióülések: Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar főépület tantermei (Győr, Liszt Ferenc u. 42.).
A konferencia Tudományos bizottságának tagjai:
- Dr. Pongrácz Attila, dékán, egyetemi docens
- Prof. Dr. Ablonczyné Mihályka Lívia, egyetemi tanár
- Petzné dr. Tóth Szilvia, egyetemi docens (konferencia elnöke)
- Dr. Benyák Anikó, egyetemi docens
- Dr. Szőke Júlia, egyetemi docens
- Dr. habil. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens
- Kövecsesné dr. habil Gősi Viktória, egyetemi docens
- Prof. Dr. Molnár György, egyetemi tanár (SZE AK és OE)
- Prof. Dr. Nemeskéri Zsolt, egyetemi tanár (PTE KPVK)
- Dr. habil. Zádori Iván, egyetemi docens (PTE KPVK
- Dőryné Dr. Zábrádi Orsolya, egyetemi adjunktus
- Dr. Gróz Andrea, egyetemi docens
- Dr. habil. Horváth Nóra, egyetemi docens
- Dr. Makkos Anikó, egyetemi docens
- Dr. Simonik Péter, egyetemi docens
- Dr. Varga Balázs, egyetemi docens
- Dr. Vehrer Adél, egyetemi docens
- Imréné Dr. Takács Tünde Mária (HUN-REN)
Szervezőbizottság:
- Hamuthné Mesterházy Anita, Dékáni Hivatal titkárságvezető
- Paed. Dr. Borbély Károly mesteroktató, arculat-design
- Szatmári Beatrix, szervező titkár
- Zsolnay Janka, mesteroktató
- Nemes Zsolt, informatika-technika
A konferencia honlapja: https://ak.sze.hu/apaczai-konferencia
Regisztráció határideje: 2024. október 16-án lejárt.
Információ kérhető az alábbi elérhetőségeken:
Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar
Apáczai-napok SzervezőbizottságaGyőr, 9022 Liszt Ferenc utca 42.
Szatmári Beatrix, szervező titkár
e-mail: apaczai.konferencia@sze.hu
Telefon: +36 96 516 732
Program feltöltés alatt
A konferencia végleges programjáról, a gyakorlati tudnivalókról elektronikus körlevélben tájékoztatjuk a regisztrált résztvevőket, illetve a konferencia honlapján frissítjük az információkat.
Fontosabb határidők:
Az online regisztráció határideje: 2024. október 16.
A szekcióelőadás befogadása esetén a regisztrációs díj befizetésének határideje: 2024. október 27.
A kéziratok benyújtásának határideje: 2024. november 30.
Jelentkezéssel kapcsolatos információk:
A konferenciára szekcióelőadással lehet jelentkezni, amelynek időtartama 10 perc, ezt 5 perc vita követi. A szekciókba várunk oktatókat, kutatókat és PhD-hallgatókat a társintézményekből és a határon túli egyetemekről, kutatóintézetekből. A konferenciára tudományos tárgyú és módszertanú, önálló, új kutatási eredményeket tartalmazó előadásokat lehet benyújtani.
Az előadás befogadásának feltétele az alábbi követelményeknek megfelelő absztrakt beküldése:
- minimum 500, maximum 800 leütés (karakter)
- személytelen stílus
- tanulmány célja, kérdésfelvetései, hipotézisei
- az alkalmazott módszertan rövid ismertetése
- a legfontosabb eredmények bemutatása
- 5 db kulcsszó
A konferencia végleges szekciói a beérkezett absztraktok alapján lesznek kialakítva a szekcióvezetők ajánlásai alapján. A befogadásról vagy elutasításról minden jelentkezőt értesítünk a regisztráció során megadott e-mail címen.
Regisztrációs díj:
A konferencia regisztrációs díja 19.000 Ft (főszerző és társszerző). A regisztrációs díj magában foglalja az ebédet, a kávét és a frissítőket, a konferencia kiadványait, valamint a konferenciakötetben való megjelenés lehetőségét (ISBN számmal ellátott, lektorált, elektronikus tanulmánykötet).
Regisztrációs díjat nem fizetnek:
SZE Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán-és Társadalomtudományi Kar (AK) oktatói
SZE oktatója, ha AK oktatóival társszerző
SZE doktorandusza, ha AK oktatóival társszerző
AK hallgató, ha AK oktatóval társszerző és / vagy 2024 őszén TDK résztvevő
A regisztrációs díj befizetésének határideje: 2024. október 27.
A regisztrációs díj befizetésével kapcsolatos részletes információk egy későbbi levélben lesznek megküldve.
A számlaigényt az elektronikus jelentkezési lapon a megfelelő helyen kérjük jelezni.
A konferencia szekciói az alábbi tudományterületek alapján lesznek kialakítva:
Bölcsészettudományi és Humánerőforrás-fejlesztési Tanszék
- Emberierőforrás-fejlesztés és tanácsadás
- Bölcsészettudomány, filozófia
- Kultúraközvetítés
Gyógypedagógia Tanszék
- Gyógypedagógia, logopédia
Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék
- Kommunikáció, nyelvtudomány
- Nemzetközi tanulmányok
Szociális Tanulmányok és Szociológia Tanszék
- Szociológia, szociális tanulmányok
Neveléstudományi és Pszichológia Tanszék
- Pedagógia, neveléstudomány
Szakmódszertani Tanszék
- Szakképzés - Matematika és természettudományok módszertana
A kéziratok megjelentetésével kapcsolatos információk:
A befogadott tanulmányok az Apáczai Csere János Kar által kiadott, lektorált, ISBN számmal ellátott elektronikus konferenciakötetben fognak megjelenni.
Befogadási feltételek:
A benyújtott kéziratokat a lektori vélemények alapján a) vagy a megírt formában jelentetjük meg, b) vagy átírásra (kiegészítésre, rövidítésre, átstrukturálásra stb.) visszaküldjük, c) vagy elutasítjuk.
A tanulmány befogadásának feltételei:
- a tanulmány a konferencián elhangzott témában, az előzetes absztraktban is jelzett tartalomról szól;
- empirikus (esetleg elméleti) tanulmány;
- a tanulmány a „bevezetés, szakirodalmi áttekintés, módszertan, eredmények, következtetések” felépítésben jelenik meg;
- a tanulmány címe tükrözi annak tartalmát;
- a témát elhelyezi a nemzetközi és a magyar szakirodalomban;
- szerepel kutatási kérdés, és a tanulmány azt válaszolja meg;
- világosan le van írva a kutatás módszertana (pl. résztvevők vagy szövegek, elemzés módszere, mérőeszközök);
- összefoglalja a főbb eredményeket (a kutatási kérdések tükrében, illetve a korábbi szakirodalommal összevetve);
- utal a kutatás eredményeinek alkalmazhatóságára, hasznára;
- formailag megfelel a szerkesztési útmutatónak.
Amennyiben a beküldött kézirat nem felel meg a fenti feltételeknek, elutasításra kerül.
A kéziratok benyújtásának határideje: 2024. november 30.
Formai követelmények:
A kézirat minimum terjedelme: 20 000 karakter
A kézirat maximális terjedelme: 30 000 karakter
A kézirat külső formája
Minden oldalon 25 mm margó
A cím és alá új sorban, középre szedve következik a szerző neve, munkahelye, székhelye 14-es betűmérettel, félkövér betűvel szedve:
Cím cím
Kutató Béla, Munkahely Egyetem, Város
A törzsszöveget 12-es Times New Roman CE betűtípussal, szimpla sorközzel kell írni.
fejezetcím: számozott, 12-es Times New Roman CE betűtípus, félkövér betű, pl.:
- Fejezet
1.1. Alfejezet
Kérjük, hogy kiemelésnél félkövér betűt alkalmazzanak.
Képeket, ábrákat, grafikonokat a dokumentumba beillesztve és külön fájlként is kérjük csatolni TIF vagy JPG formátumban.
Táblázatok, ábrák, képek, diagramok feliratait azok alatt, középre rendezve helyezzük el 10-es betűméretben, álló betűvel, pl.:
1.sz. ábra: Térkép a szakképzési centrumok megyénkénti megoszlásáról
Forrás:
A bibliográfia
A szövegbeli hivatkozás a következő: (Kövecses 2010) vagy (Kövecses 2005: 43), több szerzős hivatkozás és/vagy több hivatkozás esetén: (Quinn−Holland 1987: 4; Padilla et al. 2007). A mondat végére kerülő szövegbeli hivatkozás esetén a mondatzáró írásjel a hivatkozás után áll.
A tételeket a tanulmány végén lévő bibliográfia oldja fel, melynek elnevezésére az Irodalom szót használjuk.
Ezek felépítése a következő: név, évszám, cím, hely, kiadó. Az oldalszámokat és több szerző esetén a szerzőket kérjük szóköz nélkül, nagy kötőjellel (–) elválasztani.
A tételek sorrendjét az ábécé, egy néven belül a megjelenési sorrend határozza meg, elöl állnak a frissebb tételek. A második sort 1 cm-rel behúzzuk, a sorok között szimpla a térköz.
- könyv:
Juhász J.–Szőke I.–O. Nagy G.–Kovalovszky M. (szerk.) 1985. Magyar Értelmező Kéziszótár. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kövecses Z. 2005. A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. Budapest: Typotex.
Kripke, S. A. 1980. Naming and Necessity. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Lakoff, G.−Kövecses, Z. 1987. The cognitive model of anger inherent in American English. In: Holland, D.−Quinn, N. (eds.): Cultural Models in Language and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 195–221.
- könyvfejezet:
Katona I. 1998. Líra. In: Voigt V. (szerk.): A magyar folklór. Budapest: Osiris Kiadó, 356−399.
Lakoff, G. 1993. The contemporary theory of metaphor. In: Ortony, A. (ed.): Metaphor and Thought (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 202–251.
- folyóirat:
Langacker, R. W. 1993. Reference-point constructions. Cognitive Linguistics 4(1): 1–38.
Tolcsvai Nagy G. 1999. Térjelölés a magyar nyelvben. Magyar Nyelv 95: 154–165.
- internetes dokumentum:
Ha a hivatkozott mű megjelent nyomtatásban, akkor a fentiek szerint kérjük hivatkozni.
Egyéb esetekben szerző, mű, bennfoglaló mű, link, letöltés ideje:
Szigetvári P. 2012. A kirelejzumát. Nyelv és Tudomány. http://www.nyest.hu/hirek/a-kirelejzumat (letöltve: 2015.05.15.)
- levéltári, kézirattári forráskiadványok:
Árpádkori új okmánytár I–XII. Közzé teszi Wenzel Gusztáv. Pest–Bp. 1860–1874. (a továbbiakban: ÁÚO), IV. 40.
Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (a továbbiakban: MNL OL), P 21 Családok, személyek, testületek és egyesületek iratai, Családi fondok, levéltárak, A Barkóczy család iratai, A család által rendezett iratok (a továbbiakban: P 21), Nr. 184.
Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (a továbbiakban: MNL OL), O 56 Bírósági levéltárak, Kúriai levéltár, Királyi Kúria, Személyzeti, ügyviteli vegyes iratok 1724–1861. (a továbbiakban: O 56), 1/a cs.
A külföldi levéltári jelzetek esetében például: Österreichisches Staatsarchiv, Allgemeines Verwaltungsarchiv, Finanz- und Hofkammerarchiv, (a továbbiakban: ÖStA FHKA) - a rövidítések között nincs vessző.
A DL és DF számokat (ha négynél több számból állnak, hármasával kérjük tagolni, s minden esetben pontot kell tenni a végére. Például: DL 4356., DL 56 789., DF 234 567. DL és DF-re történő hivatkozás esetén szükségtelen megadni az eredeti levéltári fondot és az azon belüli jelzetet („régi jelzet”).
Oldalszámok után minden esetben kérünk pontot tenni, ha felsorolásban szerepel, akkor is. Például: Cat. font. I. 207., 591., II. 1148., III. 2634.